Naprawy układu chłodzenia
Wykonując naprawy układu chłodzenia wymieniamy: czujniki temperatury, termostaty, pompy cieczy chłodzącej i płyn chłodzący, zbiorniki wyrównawcze płynu chłodzącego, wentylatory silnika i klimatyzacji, chłodnice silnika i klimatyzacji, przewody połączeniowe, opaski zaciskowe, nagrzewnice.
W wielu przypadkach możemy wykonać taniej naprawę dzięki regenerowaniu drogich wentylatorów silnika i klimatyzacji.
Układy chłodzenia mówiąc w skrócie stabilizują jeden z głównych parametrów charakteryzujących pracę silnika jakim jest jego temperatura, która musi być utrzymywana w przedziale wyznaczonym przez Seata. Sprawny odbiór zbyt dużej ilości ciepła wydzielanej przez rozgrzany silnik umożliwia płyn chłodzący (wskazany G12) rotujący w układzie.
Technicznie sprawny układ chłodzenia gwarantuje prawidłowe nagrzewanie się auta w niskich temperaturach i wystarczające chłodzenie w temperaturach letnich, oraz przy większym wysileniu silnika.
Układy chłodzenia może trochę na przekór charakterystycznej nazwie są zespolone przewodami połączeniowymi z układami ogrzewania i klimatyzacji. Wykorzystywany jest w tym przypadku płyn chłodzący, którego energia cieplna zamieniana jest w nagrzewnicy na gorące powietrze umożliwiając nagrzewanie wnętrza auta, energia ta wykorzystywana jest również przez układ klimatyzacji do podniesienia temperatury chłodzonego powietrza.
Usterki układów chłodzenia w początkowej fazie są dość subtelne, nic nie tłucze i nie urywa się. Trzeba jednak zaobserwować w czasie eksploatacji widoczne wycieki cieczy chłodzącej i jej ubytki w zbiorniku wyrównawczym, względnie przekroczenie na wskaźnikach maksymalnej temperatury silnika. Chcielibyśmy Państwa przekonać, jak istotne jest aby szybko zareagować i zaprowadzić auto do serwisu, w przeciwnym wypadku dochodzi do zatarcia i znacznego uszkodzenia silnika i często po analizie kwot jakie należałoby przeznaczyć na naprawę silnika okazuje się, że korzystniejszym rozwiązaniem jest jego wymiana.
Typowym przypadkiem w praktyce są trudne sytuacje drogowe kiedy kierowca będąc z dala od najbliższego miejsca gdzie można kupić płyn chłodniczy, nalewa wody do zbiornika wyrównawczego. Jest to przykład jednej z niewielu usterek, którą można na tak zwane „plastry” podreperować i jechać dalej. Jednak należy brać pod uwagę, że tym sposobem zmieniliśmy stężenie płynu i jego parametry i jak najszybciej należy wymienić go na spełniający normy producenta. Jeśli zapomnimy o tym, obniżenie się temperatury w okresie zimowym będzie ciężką próbą dla wielu podzespołów zwłaszcza w starszych autach, gdyż zamarzające wadliwe mieszaniny rozszerzając się rozrywają silniki i chłodnice.
Teoria i praktyka wskazuje konieczność wymiany płynu chłodzącego najlepiej co 3-4 lata, ze względu na naturalne procesy utraty podstawowych właściwości takich jak, właściwości antykorozyjne właściwości smarowania pompy, właściwości zapobiegania zamarzaniu, oraz tworzeniu się osadu kotłowego utrudniającego chłodzenie silnika.
Jeśli znajdziecie się Państwo w awaryjnej sytuacji, zawsze można liczyć na naszą pomoc i przyjechać w każdym momencie.