Strona główna » Serwis » Wymiana tarcz klocków układ hamulcowy

Wymiana tarcz klocków układ hamulcowy

Wykonując naprawy układu hamulcowego wymieniamy: tarcze i klocki hamulcowe, czujniki poziomu zużycia klocków, bębny i szczęki hamulcowe, cylinderki i linki hamulcowe, przewody hamulcowe, czyścimy i naprawiamy zaciski, podzespoły ABS-u, płyn hamulcowy.

Układy hamulcowe mówiąc w skrócie umożliwiają sprawne hamowanie pojazdem, oraz dzięki układom wspomagania minimalizują siłę nacisku na pedał. Powinno być brane pod uwagę przed każdą jazdą, o ile mniej bezpieczne jest kierowanie pojazdem gdy skuteczność układu jest osłabiona. Według normatywów bezpieczeństwa auta poruszające się obecnie po naszych drogach powinny móc zatrzymać się od prędkości 100 km/h na dystansie do około 42 m.

Układy hamulcowe zaliczamy do układów bezpieczeństwa czynnego, które zapobiegają czynnie kolizjom drogowym. Obserwujemy ich ciągły rozwój, są one oparte obecnie na układzie ABS, którego elementy są również częściami składowymi innych elektronicznych systemów bezpieczeństwa czynnego.

Funkcja ABS-u jest powszechnie znana przez kierowców, natomiast nie zawsze dobrze jest rozumiana jego prawdziwa rola. Obiegowa opinia, że skraca drogę hamowania jest tylko częściowo prawidłowa. ABS przede wszystkim robi wszystko aby zapobiec uślizgowi kół napędowych, co szczególnie jest nam potrzebne gdy wykonujemy manewry kierownicą. Może jednak wydłużyć drogę hamowania, kiedy zostaje jak gdyby oszukany, gdy koła na ułamki sekundy nie mają styczności z nawierzchnią i jednostka sterująca źle analizuje sytuację. Dzieje się tak na torach kratkach drogowych przed skrzyżowaniami i tym podobne.

W układzie tym najistotniejszą rolę odgrywają czujniki, pompa ABS i jednostka sterująca. Zadziałają one po naciśnięciu pedału hamulca, kiedy to analizowana jest prędkość obrotowa kół i jeśli wystąpi sytuacja, że podczas hamowania jakieś koła są blokowane, automatycznie zostanie obniżone ciśnienie płynu hamulcowego, a koło odblokowane. Jest to proces mogący wykonać po kilkadziesiąt cykli na sekundę.

Niejednokrotnie spotykamy się z pytaniami Klientów po diagnozie usterki układu ABS, która jest bardziej niebezpieczna, czy elektroniczna czy mechaniczna. Jeśli układ mechaniczny, hydrauliczny działa prawidłowo auto będzie hamowało tak jakby bez układu ABS. Co jest oczywiście tylko informacją dotyczącą wyjątkowych sytuacji awaryjnych i układ ABS wymaga natychmiastowe naprawy. Szczególnie, że elementy układu ABS są częściami składowymi innych elektronicznych systemów bezpieczeństwa czynnego jak: układ ESP stabilizacji toru jazdy w łukach. W skrócie mówiąc działa on tak, że jeśli prędkość jazdy w łuku jest za wysoka i zarzuca przód lub tył pojazdu, układ stara się skorygować tę sytuację poprzez przyhamowywanie odpowiednich kół. Jest to oczywiście możliwe tylko wtedy gdy prędkość pojazdu nie jest na tyle wysoka, że przekroczy możliwość skompensowania siły odśrodkowej przez siłą tarcie kół o nawierzchnię. A w tym przypadku najlepszym systemem bezpieczeństwa jest jednak wyobraźnia kierowcy. Innym systemem jest układ ASR przeciwdziałający poślizgowi kół przy ruszaniu. Działa on w ten sposób, ze jeśli prędkość obrotowa kół napędowych, czy też dostarczona na nie moc jest zbyt wysoka, układ obniży samoczynnie wielkość tych parametrów i koła będą znów przyczepne do podłoża.

Wydawałoby się, że tak prosta czynność jak wymiana tarcz i klocków, jednak może przysporzyć wielu trudności w przypadku, gdy auto ma na wyposażeniu elektroniczny hamulec. Należy wtedy użyć komputera serwisowego Seata, gdyż w przeciwnym przypadku można doprowadzić do uszkodzenia układu.

Na bieżąco kontrolowany w czasie przeglądów układ hamulcowy pozwala stwierdzić czy grubość tarcz i klocków spełnia normy wyznaczone przez inżynierów producenta. Pomagają w tym będące na wyposażeniu wielu aut czujniki klocków. Każde zaniedbanie może skutkować popękaniem elementów i narazić nas na większe straty.

Jeśli musimy wymienić tarcze hamulcowe to tylko i wyłącznie parami i w połączeniu z wymianą klocków hamulcowych, aby siła hamowania na obu kołach osi była taka sama. Zamontowanie nowych klocków zabezpiecza z kolei przed zniszczeniem nowych tarcz.

Drugą zasadą wymagającą podkreślenia jest niemontowanie nowych klocków na zużyte tarcze, gdyż bardzo szybko zostaną zmarnowane.

Żywotność tarcz i klocków hamulcowych oprócz kwestii czysto materiałowych uzależniona jest także od techniki hamowania. Spotykamy się również z przypadkami wykrzywiania się tarcz hamulcowych, gdy rozgrzane silnym hamowaniem zostaną schłodzone w wodzie z kałuży.

Hamowanie to również jakość płynu hamulcowego, który koniecznie należy zmieniać co dwa lata, gdyż traci swoje wyznaczone cechy.

Jeśli znajdziecie się Państwo w awaryjnej sytuacji, zawsze można liczyć na naszą pomoc i przyjechać w każdym momencie.